Margriet Breet

Margriet Breet
op weg naar een nieuw boek...

27 maart 2011

Do you want a massage, Ma'am?

'Taxi? Driver? Do you want a massage, Ma'am?' Dat waren de eerste woorden die ik hoorde toen ik me op straat begaf. Ik schudde nee. 'But you look so happy today,' zei de taximan. 'Ja,ja,' lachte ik, maar toch wilde ik geen taxi, en al zeker niet van die man. Ik wilde water, en daarna zou ik wel zien wat ik wilde. Ik kocht het bij een oud vrouwtje, nam een beste slok en zag een aapje in de bomen hangen. Niet zo verwonderlijk, want ik stond vlak bij de ingang van het Monkey Forest. Ik draaide me om en begon opeens te kwijlen. Mijn hemel, ik was in het Walhalla beland! Ik stond in een straat waar winkeljes waren met tassen, met metalen hebbedingetjes, tingeldingen, doeken, jurkjes, beelden, schilderijen, maskers, houten beschilderde penissen, kussentjes, schaaltjes, bloemen, echt, al het spul van duizend wereldwinkels tegelijk.  Ik keek mijn ogen er uit, wat niet zo slim was, want als je hier je ogen ergens uit kijkt, denken ze meteen dat je iets wil kopen. Dus werd ik belaagd door vragen en dat ging en ging maar door. 'No,' zei ik steeds, 'no, I don't want anything, I just want to look,' wat me niet in dank werd afgenomen. Iedereen wil hier iets verkopen, het liefst aan jou en wel meteen.
Dus.
Liep ik dapper door en stapte ik braaf over alle bakjes met bloemen heen die overal op de stoep stonden om de goden maar te vriend te houden. Heel charmant, die bakjes, tenminste, 's morgens, want 's avonds liggen ze platgetrapt en als oud vuil langs de kant van de weg. 's Middags zag ik er trouwens ook koekjes en wierook in liggen, wat ik wel zonde van de koekjes vond, want ze leken me erg lekker.
Afijn, ruim een uur verder en slechts een halve straat opgeschoten was ik al overdonderd door alle indrukken. Ik dook een steegje in en kwam terecht bij een of andere massagesalon. Welja, dacht ik, waarom ook niet. Dus deed ik mijn slippers uit en stapte ik naar binnen alwaar ik een Balinese massage van een uur afsprak. Ik moest eerst douchen, en daar was ik blij mee, want man, o man, wat veel zweet krijg je van dit land. Na het douchen kreeg ik een malle kaftan aan die leek op een theedoek. Het stond me absoluut niet, maar gelukkig kon ie snel uit, want ik mocht meteen door naar de massagetafel, alwaar ik nakens op moest. Mijn gezicht hing in een gat boven een bakje met gele en rode bloemen. Mmmm, wat roken die lekker. Gelukkig kreeg ik een doek over mijn witte blote lijfje en toen begon de verwennerij die echt een uur duurde. Wat een zaligheid, wat een genot! Na afloop kreeg ik een kopje thee die smaakte zoals het land rook: apart, maar best lekker.
Verkwikt en ontspannen vervolgde ik mijn weg. Ik belandde in een markt waar van alles nog veel meer was. Kennen jullie de Fata Morgana van de Efteling? Nou, zo was het ongeveer, maar dan zonder sultans, sluiers en ezels. En met dit verschil dat ik nu niet in een bootje zat om er naar te kijken, maar er midden in liep en er onderdeel van was. Prachtig, maar o zo opdringerig.

En verder?
Verder, er is zo véél aan verder...ik weet haast niet waar ik verder mee moet gaan om een zo goed mogelijk beeld te schetsen.
Laat ik verder gaan met te zeggen dat ik overal beelden zag van goden die met grote zwartwit geblokte doeken waren omwikkeld. Eerst dacht ik dat het een grapje was, maar dat was het niet, want ik zag het werkelijk overal, dat ik loempia's heb gegeten, en nog iets met gebakken fruit of zo - wat kruiden ze de boel hier trouwens zalig-, dat ik leerde afdingen, dat ik kinderen zag voetballen, dat ik aan bloemen rook, dat ik een voorstelling zag met monsters, maskers en goden, dat ik me verbaasde over danseressen die hun vingers achterlijk ver naar achteren bogen, dat ik een Balinees biertje dronk en dat ik een lange nacht sliep die slechts eenmaal werd verstoord door een tropische regenbui.

En vandaag?
Vandaag weet ik nog niet wat ik ga doen.
'Do you want a taxi, Ma'am?' Het wordt me vandaag, zodra ik de straat op ga, vást weer gevraagd.
'No,' zeg ik dan, 'I don't want a taxi. Just give me a scooter, and someone who's daring to drive that bloody thing.' En dan ga ik de rijstvelden in.

6 opmerkingen:

Unknown zei

lieve schat, het klinkt vurrukkulluk!
Die massage heb ik ook in eens zoooo'n zin in! Ik wandel in gedachten met je mee en fluister in je oor: lekker he, leuk hier, wat een avontuur....
Als je wandelt en niet koopt probeer het eens met "jalan jalan" inplaats van No. Dat kan nog wel eens helpen.
Ben je van je Taxi driver, verkopers en kindertjes af!
Fijne dag

Unknown zei

Wat klinkt dit geweldig!! ben jaloers op je. x

Anoniem zei

Hallo Margriet, ik heb je berichtje dus ontvangen (heb aan je gedacht!). Ben blij dat je goed over bent. Ik hoop dat je je snel op je gemak voelt en dat je kan doen wat je graag wil. groetjes Marja

Hettie zei

Heerlijk, al die verhalen! I want more, I want more! :-)

Peet zei

Als je nog even blijft, kom ik er aan.
Wacht op mij!!!

XXX²

Anoniem zei

hoi Margriet,
Leuk je zo te volgen! Succes!