Margriet Breet

Margriet Breet
op weg naar een nieuw boek...

10 april 2011

WEG

Ik moet hier weg. Weg van dit blog, terug naar normaal. Het voelt als scheuren, dwars doormidden, alsof ik van één geheel twee helften word. Daar zit ik dan, en ik vraag me af wie ik eigenlijk ben, wat ik hier doe en daar dan deed, en welke helft van mij wáár is, en waarom en hoe lang dat nog duurt en, en, en, en...
Ik ben een ongelooflijke tante tuttebel in afscheid nemen. Ik doe het heus, dat kan niet anders, en ik probeer altijd weer stoer te kijken, maar het huilen in mijn hart, wat in stilte gebeurt en waar geen zakdoeken voor zijn, dat duurt en duurt soms zo eindeloos lang. Eigenlijk ben ik gewoon een sentimentele doos. Ik kan me er voor verontschuldigen, maar ach, wat heeft dat voor zin. Ik ben zoals ik ben en als ik op een doos lijk, dan lijk ik maar op een doos.
Enfin.
Dit is dus een reisblog, maar ik ben niet meer op reis.
Ik ben thuis, in Harderwijk, met dezelfde voeten die ik had als in Bali, dezelfde mond, dezelfde haren, dezelfde ogen, alles hetzelfde. En toch is alles anders, ben ík anders, is de wereld anders.
Ik schreef het thuis al aan de Kale Man, op een kaartje dat ik voor hem achterliet op bed: 'als ik thuis ben ben ik een andere vrouw.'
En god, wat is dat waar. Alles is anders. Wat het nut is en waarom, en waar het allemaal op uit draait, weet ik niet. De wereld is zo groot en ik ben zo klein, maar groot en vrouws genoeg om op die grote, ronde wereld rond te lopen. Te leven, beleven, te genieten en te huilen, groter te groeien en te leren. Ook hier, in Nederland.
In Harderwijk.
In huis.
Op mijn stoel.
Aan tafel.
Voor mijn computer.
In mijn hoofd.
In mijn hart.
Overal.
Dag lieve mensen die mee hebben gelezen. Bedankt voor al jullie reacties en voor het meeleven. Hoop jullie terug te zien op 'lamaarlekkereffewaaien.'
Kus!

9 opmerkingen:

Peet zei

Welkom thuis,
en X!

Sannah zei

Ik herken die na-fase wel. Van een reis naar Marokko, alweer jaren geleden.
Weer een proces. Kost tijd.
De rust komt weer terug.

Dank je wel voor het mogen meelezen. Heb dat met plezier gedaan, maar dat wist je al.

Adri zei

Hoi Margriet,

Ik durf haast niet meer te reageren, omdat ik dan denk: dan moet je dit ook weer lezen.

En je hoofd zit al zo vol van al die indrukken en dan moet je daar ook nog een beetje fatsoenlijk boek over proberen te schrijven. Wat een baan eigenlijk.

Maar het gaat je vast lukken. Ik heb al je Blogberichten gelezen, en daar zit een fantastisch verhaal in. Misschien wel twee, of drie, ...
Neem de tijd om af te kicken en bouw dan langzaam je "gewone" leven weer op.

Enne.., ik adviseer je om dit bericht NIET te lezen, want dan moet je daar ook weer over gaan nadenken. Ik verwacht ook GEEN reactie. Dat wil zeggen: niet binnen vier weken of zo.

Welkom thuis,

Adri

margriet zelf zei

Hoi Adri, heb een hele grote grinnik op m'n bakkes van je bericht. Thanks!

Adri zei

Zo...,
Dat is snel!!
Ik merk het al: het komt wel weer goed met je.

Hettie zei

Ja, het duurt even.
Maar dan héb je ook wat!
:-)
x

Anoniem zei

Hey lieverd,

Kussie en aaitje! Welcome back!

Shireen

Unknown zei

x mo

Roelien zei

Ik snap het helemaal (denk ik) over dat doodpraten. Oh dat stond geloof ik in een ander logje, nou ja, maakt niet uit. Schrijven dat is wat je moet je doen en wie het wil weten moet lezen, lezen en nog eens lezen. Je reisblog was prachtig!