Margriet Breet

Margriet Breet
op weg naar een nieuw boek...

9 april 2011

eerst lezen, dan pas praten

Een afstand van pak 'm beet 16000 kilometer is met een vliegtuig in slechts 16 uur te behappen. Mijn geest echter doet er heel wat langer over. Ik heb het gevoel nog steeds niet helemaal terug te zijn. Ik dwaal af zodra het kan, moet moeite doen hier te zijn, bij de was, boodschappen, mensen, dingen. Zodra het kan vlucht ik in herinneringen, ruik ik de geur weer, verlang ik naar de warmte, de bloemen, de sfeer, de droom. De overgang is zo groot, zo veel groter dan ik dacht en zoveel groter dan ik wilde.
   Als mensen me vragen hoe ik het heb gehad leg ik uit hoe het is geweest, maar woorden dekken de lading niet van wat het was. Had me gelezen, denk ik als ik zo'n vraag krijg. Had me dan gelezen, verdorie, dan weet je hoe ik het heb gehad. Daar staat wat Bali was voor mij, daar staan de dingen die ik meedraag in mijn hart, daar staan dingen in die ik niet in een half uurtje uit kan leggen. Elke keer als ik vertel hoe het was en wat ik gedaan heb, praat ik het een stukje dood. En dat kan ik niet gebruiken. Het moet levend blijven, want er moet nog een boek van komen.
   Ik heb vandaag alles uitgeprint wat ik heb geschreven op mijn reisblog. Ik neem het mee naar huis en als er dan bezoek voor me komt, zal ik het ze geven.
   'Lees me,' zeg ik dan, 'eerst lezen en dan pas praten. Ik heb het geschreven met mijn ziel en met passie en dat heb ik potjandorie niet voor niets gedaan!'

5 opmerkingen:

Sannah zei

Ik heb ervan genoten, wat je hebt opgeschreven.
En ik begrijp goed (denk ik) dat je met alles wat je er nu over probeert uit te leggen, het een beetje ontdoet van de magie die het had toen je het beleefde, en waar je graag nog een beetje in wilt waden.

Hettie zei

Zo is dat!! punt

marijke zei

ik bel je niet, ik kom je gauw even knuffelen. Heb alles gelezen, schat!
Marijke

Anoniem zei

O zo, zo is dat Margrietje!
We hebben heerlijk leesvoer gehad, afgelopen weken!
Ik heb genoten!

.......maar er gaat niets boven jouw smeuiige manier van vertellen........eigenlijk.....,

dus mag ik je als ik je weer zie toch vragen....hoe je het ervaren hebt....?
Of sla je me dan met je uitgeprinte blog om de oren?

xxx Margreet

margriet zelf zei

@allemaal: haha. Ik ga niemand slaan, en natuurlijk wil ik knuffelen en praten, maar ik hou het allemaal heel erg kort omdat ik gewoon veel werk te verzetten heb op het moment. (Bijna) Alle afspraken zijn gecanceld voor deze maand, zodat ik me 100% kan storten op het schrijven. Praten kost zoveel tijd en energie, en juist tijd en energie zijn de dingen die ik in het boek wil stoppen. Na 1 mei ben ik weer 'mensch onder de menschen,' okee?